Advertisements

Sfârșitul regiei

Am fost atât de curios de cartea cu interviuri luate mai multor regizori contemporani (Joël Pommerat, Armin Petras/Fritz Kater, Gianina Cărbunariu, Pintér Béla, Rodrigo Garcia), încât m-am dus până la Editura Tact pe Calea Turzii ca să fac rost de ea de la sursă (nu se mai găsea prin librării).

Iulia Popovici sesizează în urma acestor interviuri că se pregătește o schimbare în modul de producție, și nu una subtilă – ci destul de sensibilă, care va submina ierarhiile tradiționale din teatru. Francezul Joël Pommerat se autointitulează „autor de spectacole” sau „scriitor de scenă”, considerând că nu există diferențe între a scrie un text și a regiza un spectacol. Mizanscena este, în fapt, scriitură, deoarece sensul este dat de spectacol, iar textul nu-i decât „urma pe care spectacolul o lasă pe hârtie”. Dar în ce măsură este, în teatrul de regizor din Europa continentală, această practica adusă în discuție o formă de revoltă a dramaturgului (prea puțin recunoscut) împotriva figurii dominatoare a regizorului? Sau în ce măsură ea instituie relații de lucru noi, mai puțin ierarhice, în interiorul acest teatru? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările posibile ridicate de Iulia Popovici. Am încercat să le folosesc în interviurile cu actori „pe val” ca Ana Ularu sau Alexandru Papadopol, ultimul având chiar o școală de actorie (de teatru și film) cu ai cărei absolvenți a făcut filme independente, Două lozuri chiar cu succes de public.

Ei bine, ambii actori au considerat ideile rezumate de mine din acest volum drept prea futuriste. Destul de supărată, Ana Ularu mi-a zis că teatrul nu va muri niciodată. Ok, poate joacă ei doar teatru clasic, nu m-am lăsat eu, și l-am întrebat despre de-profesionalizarea funcțiilor clasice în teatru și pe Sebastian Lupu, care are și un teatru independent, ArtEmotion: din moment ce un om a lucrat pe un text dramatic, de ce vin eu să ignor munca lui? mi-a zis el. Întrebat cine este autorul spectacolului (dramaturgul sau regizorul), Fritz Kater (identitatea de dramaturg a lui Armin Petras) spunea: „Autorul textului este dramaturgul, iar autorii montării sunt regizorul împreună cu actorii și toți ceilalți artiști”. Prin urmare, el susține o auctorialitate distribuită. Eu am abdicat, făcându-i cadou cartea Anei Ularu.

Advertisements

Related Posts

About The Author

Add Comment