Advertisements

Cartea virtuală

La mijlocul sec. XIX comerțul de carte evoluase ca un model de afaceri susținut de sistemul drepturilor de autor și protecția lor internațională, care le-a adus autorilor, editorilor și librarilor o răsplată echitabilă pentru efortul lor creativ și a oferit cititorilor cele mai ieftine cărți de până atunci. La sf. sec. XX, publicarea electronică începe să pună sub semnul întrebării acest sistem încercat și de încredere (Istoria cărților, cap. V, p.204). O înlocuire aceptabilă a acestui model de succes este încă așteptată în noile condiții de scriere și publicare ale erei digitale.

Publicațiile POD (Print on Demand) au schimbat modelul tradițional de vânzare de carte. În 2007, primul expresor a fost instalat în sucursala principală a New York Public Library, nu pentru a oferi cafea, ci pentru a livra cărți broșate la cerere, tipărite dintr-un document din calculator (în format PDF) și apoi legate într-o singură operațiune.

Expresoarele de cărți POD sunt acum frecvent întâlnite în librăriile mari. Ele elimină costurile de distribuție și eliberează editurile și distribuitorii de carte de povara stocurilor nevândute. Acest model este potrivit în special pentru piețele de nișă, cum sunt poezia și disertațiile academice, care au de obicei tiraj foarte mici. Este mai puțin profitabil pentru titlurile bine vândute, întrucât cărțile POD sunt relativ scumpe pe unitate, în comparație cu edițiile tipărite.

Editurile se adaptează la un nou mediu economic în care dispozitivele electronice portabile de citit, precum Amazon Kindle sau Apple iPad, devin din ce în ce mai ușor de folosit și mai frecvent utilizate, în detrimentul unor segmente din piața de carte tipărită. Grație internetului, și piața de carte la mâna a doua este acum universală și ușor accesibilă, ceea ce afectează vânzarea de cărți noi – p.205

Ziarele au fost deja transformate în mod irevocabil de internet. Site-urile lor de internet afișează acum știri cu mult înainte ca viitorii clienți să le poată citi tipărite. Mica publicitate a migrat către eBay și site-uri similare, multe din informațiile locale fiind acum oferite de bloguri. Cărțile sunt diferite, pentru că nu s-au bazat niciodată pe veniturile din publicitate și de asemenea, pentru că nu este la fel de confortabil și convenabil să citești texte lungi pe ecran cum este să citești un articol scurt de pe un site.

Advertisements

Related Posts

About The Author

Add Comment